![]() |
|
|
#1 |
|
Beginneling
|
Wij vinden het leuk van alles zelf te maken. Ik hoop dat ik het in deze rubriek goed neerzet.
We hebben een broodbakmachine en we kopen nooit meer kant-en-klaar brood. We maken het altijd zelf. De BB-mixen van Albert Heijn huismerk zijn favoriet! Ook hebben we een yoghurtmaker. Bij de al eeuwen bestaande drogist/natuurwinkel in Tilburg, De Gier, moesten ze volgens de berichten op internet yoghurtmakers hebben. En inderdaad. We hebben er meteen een gekocht voor een jarige vriendin, en het experiment kon beginnen. Men zei dat je het met alle culturen kon doen, dus ook met Yakult bijvoorbeeld, dan krijg je een vermeerdering van die goede bacteriën, en dat in combinatie met melk van 45 cent per liter van de Aldi, dat is wel heel betaalbare Yakult-drank!!! Dus dat probeerden we eerst. Een eetlepel Yakult en een liter warmgemaakte melk. De thermometer van de apotheek (hoe kom je er anders aan... ) sloeg op hol en gaf een foutmelding. Handwarm zal wel ongeveer 40 graden zijn, het moest minimaal 30 graden zijn, de verwarmde melk. Nou, die gooiden we op de eetlepel Yakult, we lieten hem 10 uur aan staan...niks. Gewoon melk. Geen idee of het gewerkt heeft (in de zin dat de goede bacteriën vermeerderd zijn). Ik dus heel erg teleurgesteld. Voor de derde keer de (gelukkig als bijlage) Nederlandse gebruiksaanwijzing gelezen. Nu probeerden we het - voor een milde yoghurt-variant - met 3 eetlepels gewone yoghurt uit de supermarkt en weer handwarme melk. Het resultaat was, net als de voorspelling in het boekje, na 5 uur GEWELDIG. Dikke yoghurt, mild van smaak, zelfs mijn man lust nu yoghurt. Daarna meteen weer een experiment. 1 eetlepel Yakult (voor de lactobacillus casei Shirota-bacterie), 1 eetlepel gewone yoghurt om het dik te krijgen. Het resultaat was wederom geweldig. Wij hebben besloten elke ochtend een schaaltje zelfgemaakte yoghurt te nemen. Al met al zijn we er heel erg gelukkig mee. Niet dat yoghurt zo duur is (79 cent bij de AH), maar melk is maar 45 cent bij de Aldi, en nu kiezen we zelf elke keer bacterieculturen uit waar we mee kweken. We hebben bijvoorbeeld ook Actimel gekocht, daar zitten weer andere bacteriën in. Daarnaast wordt yoghurt in de supermarkt maar 4 uur gefermenteerd, wij hebben 'm tegenwoordig standaard op 10 uur staan. Veel meer goede bacteriën dus! Wij hebben 'm van een ander merk, maar wel met een litermaat. Met die kleine bakjes vinden we niet handig. Hij kostte 22 Euro bij Reformhuis De Gier in Tilburg. Dit zijn de specs: In de Domo yoghurtmaker kan 1 liter per keer gemaakt worden. De tijdklok werkt maximaal 10 uur. ![]() Wat fotootjes van de yoghurtmaker. Zoals gezegd maken we dit voor onszelf, maar onze honden krijgen soms ook "een kwakje" bij de kefir (die maken we met kefirbloemen en koude melk)! ![]() Handwarme melk erbij ![]() Yakult alléén wordt geen yoghurt, dus ik doe er altijd nog 3 eetlepels van de yoghurt bij die al klaar is, of van biogarde of biologische yoghurt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Beginneling
|
De foto's zijn helaas een beetje groot uitgevallen, ik ben een forum gewend met een verkleinhack.
![]() Heb de grootste foto (van de yoghurtmaker) weggehaald. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Enthousiasteling
|
Leuk, zo kan je neem ik aan goedkoper hangop maken, wat je ook weer van yoghurt maakt, erg leuk ook die plaatjes.
Groetjes, Jeroen |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Beginneling
|
Ik weet niet hoe ik hangop moet maken. De yoghurt is heerlijk, het neemt ook de structuur aan van waar je het mee maakt, als je het met biogarde doet wordt het wat dunner, als je het met kwark doet wordt het wat lobbiger. Van de Aldi hebben ze verbazend goede producten, op de kwark staat bijv. expliciet vermeld welke levende culturen erin zitten! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Enthousiasteling
|
Volgens mij (wellicht leuk om te proberen) is hangop een natte theedoek met daarin yoghurt, dit laat je uitlekken en zodoende wordt de yoghurt nog dikker en krijg je een soort van dikke kwark die nog dikker is dan gewone kwark.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Beginneling
|
Met kefir heb ik dit wel eens gedaan om een geitenkaasje-achtig iets te maken. Was wel heel lekker!
Ik heb het op ons forum voor natuurlijke voeding voor dieren gepost (wij gebruiken het hoofdzakelijk voor de honden en een beetje voor onszelf), hier kun je dat zien met foto's. http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/...t=yoghurtmaker http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/...c.php?f=12&t=8 En om antwoord te geven op de vraag die nog komt: nee, als je zeer hygienisch werkt hoeft dit geen probleem te geven. Kefir mislukt als er ingroei van vreemde bacterien is, dus je weet het altijd. Ik heb uitgebreide instructies in bovenstaande topic staan om ingroei van verkeerde bacterien te voorkomen. Laatst aangepast door cattystyle : 10-05-2010 om 15:09. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Beginneling
|
ik heb een domo yoghourt maker maar heb de gebruiksaanwijziging niet, kan er mij deze iemand bezorgen dank
groetjes |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Beginneling
|
hallo, ik heb ook zo een yoghurtmaker, maar heb de handleiding er niet van, zou het mogelijk zijn om mij die eens door te sturen, dank
christine christine.cael@pandora.be |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Beginneling
|
Is het niet onverstandig op eigen houtje pro-biotica te kweken, nu heb ik niet verder gekeken dan jouw post (op het wereld wijde web), maar het lijkt me dat deze culturen in een sterk gecontrolleerde omgeving worden gemaakt alvorens het op de markt komt, dat lijkt me in jouw (met alle respect) keukentje nou niet bepaald het geval.
Ik vraag me af wat je nog meer kweekt behalve de zgn. goede bacterien en kan dat kwaad. Ik vraag me ook af of je er ook te veel van kunt kunt krijgen en zo ja, wat zijn de gevolgen van overdosering. Nou ja, succes iig, ik eet gewoon gezond, gevarieerd en vers, krijg alles wel binnen. Groeten Marcel |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Beginneling
|
Ik vraag me ook af of dit wel zo verstandig is. Ik weet dat voor elk uur dat je een pak melk buiten de koelkast laat staan er 1 dag van de houdbaarheidsdatum afgetrokken kan worden. Ik weet niet of je yoghurtmaker iets koud houd, maar ik zou het er niet meer op wagen om het te drinken als het al 10 uur staat te staan.
![]() |
|
|
|
|
|