![]() |
|
|
#1 |
|
Beginneling
|
Dag allen.
Ik heb vorige week gepoogd een heerlijke chocolade taart te maken met karamel vulling. In het kookblaadje stond dat de karamel gemaakt kan worden door een blik zoete gecondenseerde melk 3 uur zachtjes in een pan water te laten koken. Helaas was het zondag en had ik niet de gecondenseerde melk in huis. Wat ik wel wist is dat je met suiker en water ook karamel kan maken, na wat googelen wist ik derhalve ook de verhoudingen. Na het hele proces was de karamel echter zo hard als beton. De vraag is dus, hoe kan ik karamel maken wat enigszins vloeibaar blijft, zoals in een mars of snicker, zeg maar. Moet ik dan boter of room of melk toevoegen? Groeten, Marcel |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Beginnend enthousiasteling
|
Hoi Marcel,
Het is op zich niet moeilijk maar je moet gewoon wat gevoel krijgen voor hoe het effect naar je zin wordt. 1. Pak een goede pan want een slechte pan verpest elke poging. Dus een goede anti-aanbaklaag. Ik gebruik altijd Braet-pannen (www.degroenepan.nl) en voor carameliseren liefst de hapjespan. 2. doe de suiker met eens scheutje water in de pan en verwarm de pan naar middelhoog vuur (niet te ongeduldig zijn en snel te hoog zetten) 3. blijf roeren totdat de suiker is gesmolten en verkleurd is dan heb je de caramel 4. haal de pan van het vuur en voeg al roerende room toe (ongeklopte) 5. uiteraard: hoe meer vocht erin zit hoe minder stolling, dus als je het vloeibaar wilt houden gewoon meer room toevoegen Suc7! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banned
|
Wat ook lekker is, om de chocolade taart met honing en noten te vullen of decoreren.. Geeft net dat lekkere extra bite aan de taart. of met aarbeien/kersen en slagroom, jammieeee!!!
|
|
|
|
|
|