![]() |
|
|
#1 |
|
Chef-kok
|
Wie kan mij helpen met de volgende vraag?
Hebt u een oplossing voor het volgende: hoe lang duurt het gemiddeld voordat bij het zelf maken ijs, de \'vla\' gebonden wordt. Ik bedoel als het ijs gemaakt wordt met eidooiers. Hoe groot de vlam? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Enthousiasteling
|
Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld? Ik kan er geen touw aan vastknopen !
Laatst aangepast door Sacha : 13-02-2006 om 21:59. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Chef-kok
|
Ik eigenlijk ook niet, maar ik kreeg die vraag en ik dacht dat iemand het mischien wel weet.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Chef-kok
|
Hoi Margreet,
Het enige wat ik heb kunnen vinden is een recept van ijs maken met eidooiers. Hierbij: Gedraaid bevroren ijs op basis van zuivelproducten: Roomijs 2 vanillestokjes 1 liter melk 8 deciliter room 550 gram Kristalsuiker 16 verse eierdooiers Breng de melk met de gesplitste vanillestokjes, de room en de helft van de suiker tot tegen het kookpunt en laat dit 15 min. trekken. Meng de rest van de suiker met de eierdooiers en roer (sla) dit mengsel tot de suiker is opgelost en het mengsel wit is geworden. Roer de helft van de hete melk bij de eierdooiermassa. Blijf goed roeren met de garde zodat de eierdooiers niet gaan stollen. Giet het geheel terug bij de resterende melk terwijl je blijft roeren. Verwarm de compositie onder voortdurend roeren tot ca. 75 graden C. zodat hij gelijkmatig wordt verwarmd en niet aanbrand. Tijdens de verhitting zullen de eierdooiers bij een temperatuur van 72 graden C gaan stollen. Als de temperatuur hoger wordt, gaan de eierdooiers schiften. Bij een lagere temperatuur zullen de eierdooiers niet worden gepasteuriseerd. Passeer de compositie door een zeef zodat de vanille stokjes en eventueel gestolde stukjes eierdooier in de zeef achterblijven. Hierna de compositie onder voortdurend roeren snel terugkoelen tot ca 15 graden C. (b.v. in een bak met ijs, ijswater etc.) en verder in de koelkast laten afkoelen die op zijn hoogst staat (lage temperatuur liefst 0 graden C) Laat de compositie zo enige uren in de koelkast staan om verder te rijpen. Tijdens de rijping wordt de smaak versterkt en komt de binding beter tot stand, dit verhoogt het opslagpercentage tijdens het draaien van het ijs.. Misschien heb je er wat aan. Groetjes, Sacha
|
|
|
#5 |
|
Chef-kok
|
Dank je wel Sacha.
Ik zal het antwoord door sturen. Soms krijg ik zulke lastige vragen, dan zet ik het maar hier neer, in de hoop dat iemand het weet. Groetjes Margreet |
|
|
|
|
|